Een prachtige mooie dag op Bay of Islands.

22 januari 2015 - Paihia, Nieuw-Zeeland

We hadden er erg zin in. Eerst een boottocht van 4 uur met kans op dolfijnen en daarna naar de Treaty Grounds in Waitangi.

Om half negen kwam een busje ons ophalen voor de boottocht. Een keurige grote boot met een aantal luidruchtige kinderen en verder veel Zwitsers, Australiërs en een enkele Hollander. Het was al prachtig warm weer en de lucht brak open om half tien. Al snel zagen we dat een aantal boten richting rotsen ging, ja het kon niet mooier, nu al dolfijnen. Vier dolfijnen maakten er een show van om alle toegesnelde boten tevreden te stellen. De foto’s waren moeilijk te maken, maar geluk bij een ongeluk: het is mij gelukt om ze alle vier op de foto te zetten!!!!

R & R op de fotoDaarna vol gas richting “Hole in the Rock”, geheel in het noordelijke gedeelte te vinden. Op deze 144 eilandjes is er een te vinden met een groot gat in de rots (zie ook de foto’s). De schipper ging zelfs door het mooie weer door het gat met de boot, dit wordt alleen gedaan als de weersomstandigheden dit toelaten.

Van daaruit weer richting andere eilanden. Een scala van kleuren doemden op, een geweldig gezicht, af en toe stonden de monden open, zo prachtig is het hier. De mooiste gouden zandstranden, schitterende baaien, groene eilandjes omgeven door warm aquamarijn water in een subtropisch klimaat, dat is de Bay of Islands.

Later op de tocht legde de boot aan op een eiland. Hier gingen we de boot af om het eiland te verkennen en van boven op een flinke heuvel de eilanden en baaien te kunnen overzien. Ook dit was adembenemend, een genot om even rustig te gaan bekijken.

Na een uur werden we weer opgehaald om door te varen naar het plaatsje Russell. Alleen te bereiken per ferry, een leuk vissersdorpje met heel veel restaurantjes en souvenirshops. Toch leuk om ook dat even te zien. Daarna met de ferry terug naar thuisbasis Paihia.

Maoriboot Treaty Grounds Waitangi

De Bay of Islands betekent niet alleen maar ongekende natuurlijke schoonheid, maar deze baai is van groot historisch belang. Dit is namelijk de plek waar de eerste kolonisten uit Engeland zich permanent vestigden. Het Treaty House op de Waitangi Treaty Grounds is de woning van de eerste Britse inwoner van Nieuw Zeeland en na 1840 vonden hier belangrijke politieke gebeurtenissen plaats, zoals het tekenen in 1840 van het Verdrag van Waitangi: een overeenkomst tussen de Engelse regering en de Maori waarmee de Maori, zonder dat ze het eigenlijk begrepen, hun land aan Queen Victoria verkochten.
Deze plaats hebben we in de middag bezocht, zeer interessant om dit ook te bekijken. Toen terug naar het hotel. Vanavond Italiaans eten in Paihia en dan morgen op naar Coromandel, 396 km, ongeveer 5 en een half uur onderweg.

1. Tineke en Jaap:
    22 januari 2015
    wat een prachtige foto's. Het is daar inderdaad heel mooi. Fijn dat jullie genieten. Maar wat is het warm bij jullie en hier moeten we krabben op de auto's VORST. xx
  2. Marga Doncker:
    22 januari 2015
    Weer een mooi verhaal en schitterende foto's
    Is het mogelijk dat jullie met het eerst volgende vliegtuig wat warmte hierheen sturen(bibberbibber)
    Het ziet er allemaal ongelooflijk mooi uit, maak maar veel foto's zo krijgen wij het ook een beetje warm
    Groetjes Hennie en Marga
  3. Doortje:
    22 januari 2015
    Prachtige foto's en al zoveel gedaan in zo'n korte tijd...
    Jullie boffen maar, Renée en Roel.
    Het is jullie van harte gegund.., groetjes...
  4. Joan:
    22 januari 2015
    Wauw, wat een mooie dolfijnenfoto!
  5. Floor en Sylvia:
    22 januari 2015
    Je kunt mooi schrijven Roel.Pik ook een beetje geschiedenis mee.
    Volgens mij spring jij net zo mooi van een duikplank af
  6. Sandra Hoi:
    22 januari 2015
    Wat een prachtige foto's! En wat leuk om zo mee te kunnen genieten van jullie avontuur.