Op Waitangi Day naar de “Blue Lagoon” echter zonder poen!

6 februari 2015 - Nelson, Nieuw-Zeeland

Het is hier een nationale feestdag. Ze vieren de oprichting van Nieuw-Zeeland. De dag viert het Verdrag van Waitangi, het document dat op 6 februari 1840 werd ondertekend waardoor de staat Nieuw-Zeeland een feit werd.

Treaty Grounds WaitangiHet verdrag werd ondertekend in de landerijen rondom het huis van James Busby in Waitangi in de Bay of Islands. Een voorlopige versie was de dag ervoor aan de lokale Maori leiders gegeven en gouverneur William Hobson was teruggegaan naar zijn schip, de HMS Herald, met het idee dat de Maori de tekst een dag of wat zouden bespreken om het uiteindelijk te ondertekenen. De Maori hadden echter het idee dat het de volgende dag (6 februari) zou worden getekend, en hadden niet genoeg eten om nog een dag te blijven. Hobson werd gehaald, en het verdrag werd op 6 februari getekend.

Waitangi Day werd in 1957 door de Labour partij voorgesteld als nationale feestdag in hun partijprogramma voor de verkiezingen. Uiteindelijk was de partij er toch niet happig op een extra vrije dag in te voeren, en het werd na invoering van extra wetgeving in 1960 mogelijk voor regio's om een al bestaande regionale feestdag in te ruilen voor Waitangi Day.

Na een grote overwinning in 1972 van de Labour partij kondigde premier Norman Kirk op 6 februari 1973 aan dat Waitangi Day vanaf 1974 een nationale feestdag zou worden. De wetgeving die werd goedgekeurd hiervoor hernoemde de dag 'New Zealand Day'. De naamsverandering duidde aan dat niet alleen het ondertekenen van het document, maar met name het staat-zijn van Nieuw-Zeeland werd gevierd. Nadat Labour de verkiezingen in 1975 verloor veranderde de nieuwe regering de naam in 1976 terug naar Waitangi Day.

Alhoewel het de nationale feestdag is in Nieuw-Zeeland worden de vieringen vaak verstoord door protesten van Maori activisten.Folkloristisch optreden Meestal zijn er een paar honderd activisten in Waitangi, en zij proberen de Maori vlag te hijsen. Ook wordt er geprobeerd de vlaggenmast neer te halen, een 'traditie' die uit de 19e eeuw stamt waarbij Maori's vlaggenmasten omhakten bij disputen over landeigendom. In de rest van Nieuw-Zeeland wordt de dag op verschillende manieren gevierd, en vaak met een concert of festival. Sommige Maori gebruiken de dag als een open dag; ze geven mensen de kans om Maori cultuur te beleven, of om aan te geven waar de Maori op dat moment staan, en waar de toekomst ligt. Dit even als stukje zeer belangrijke geschiedenis van Nieuw Zeeland.

Vandaag gingen we zoals ik gisteren al aankondigde een dag richting “Blue Lagoon” in het Abel Tasman Park. De bedoeling was dat we naar Kaiteriteri gingen rijden, zo’n uurtje van ons vandaan, dan anderhalfuur op een boot langs allerlei baaien en rotsen. Dan werden we afgezet op een prachtig strand, dan zo’n 5 km wandelen over de mooiste stranden en langs zeehonden, en als we dan op tijd zijn, werden we weer opgehaald op naar Kaiteriteri. Niet op tijd betekende slapen op een onbewoond eiland: dus dan “Blue Lagoon”. De “Beach & Seal Tour” heet deze tocht.

Op een onbewoond eilandDe reis er naar toe ging voorspoedig, zonder navigatie maar 1 keer fout gereden. Bij aankomst in Kaiteriteri viel ons al direct op hoe mooi het hier is, prachtig mooi blauw water en bijna geen andere bezoekers. Eerst heel goed insmeren met factor 50 en allebei de pet op. Eerst even rondkijken en dan een kopje koffie. Gelukkig kwamen we al snel bij het bespreking-bureau voor de “Beach & Seal Tour”. We wilde de portemonnee pakken en kwamen er toen achter dat die nog op het bed in Stoke lag. Dus geen “Beach & Seal Tour” en geen koffie! Dat was flink balen. We waren er helemaal klaar voor, echter voor niets hier gaat alleen de zon op.De Portomonnee

Na een uurtje rondkijken op verschillende baaien zijn we weer in de auto gestapt en via een aantal plaatsjes terug naar de portemonnee gegaan en toen zijn we maar de kilometers gaan maken op de Tahunanui-baai vlakbij het appartement. Nu net de filmpjes van kleinzoon Zane bekeken die al helemaal los loopt, geweldig gezicht. We kijken er naar uit om hem weer in de armen te nemen.
Direct lekker dineren (McDonald) en de fles wijn opmaken die nog in de koelkast staat. Dan de koffers weer pakken en morgen terug naar Picton, dan de oversteek met de ferry en dan nog het weekend in Wellington met Jan en Henk Tromp doorbrengen.De Kiwi's

De tocht door Nieuw Zeeland zit er bijna op. De oversteek naar Australië gaat maandag aanvangen. Spannend. Sydney, here we come.

1. Loes:
    6 februari 2015
    Hallo daar. Wat een mooi verhaal weer en wat fijn zo'n geschiedenisles op de vroege ochtend haha. Leuke belevenissen en mooie plaatsjes om jaloers op te worden. Hier is het bitter koud dus je mist daar niks aan. Fijn dat jullie het naar je zin hebben. Veel gezien in korte tijd en nu alweer op weg naar Australië, de tijd gaat snel. Nog heel veel plezier samen en vooral genieten. Kus Loes
  2. Sandra Hoi:
    6 februari 2015
    Hallo vakantiegangers. Ik liep een paar verhalen en foto's achter. Wat ondernemen jullie veel en wat een schitterende foto's weer. Wat een pech, knip weg. Dus zonder Poen naar de Blue Lagoon.. Nou ja, na die tegenvaller hebben jullie mooi de omgeving verder kunnen bekijken. Goede reis maandag en lekker genieten! Groetjes, Sandra
  3. Doortje:
    6 februari 2015
    Je stráált Renée, op de overzichtsfoto, ondanks je ervaring van "zonder poen naar de Blue Lagoon"...!
    Maar, "niks" kan perfect gaan..;-)..! Nu óp naar Australië.
    Goede reis er naar toe en geniet met z'n tweetjes...!
  4. Marga Doncker:
    6 februari 2015
    Zoals ik bij de foto al schreef, de scene in Blue Lagoon was toch iets anders, in ieder geval waren er 2 personen aanwezig en hadden ze iets minder kleding aan(gemiste kans)
    Tja en dan die knip, misschien om je nek hangen, het was niet de eerste keer dat jullie wat laten liggen(gelukkig dit keer gewoon op het bed en niet bij één of ander restaurantje)
    Weer een heel mooie omgeving, ik zou misschien als ik dit allemaal had gezien, niet meer de wens hebben om terug naar Nederland te gaan, hoop niet dat jullie er zo over denken want ik zie mijzelf en Hennie ook niet zo'n 24 uur in het vliegtuig zitten om ff langs te komen.
    Nou prettig weekend in Wellington
    Groetjes
  5. Cobie Burger:
    7 februari 2015
    Weer een mooi verhaal en foto's. De pet staat je goed, je kunt ook alles dragen. Een stukje geschiedenis is nooit weg. Geniet lekker van alles, hier mis je niets. Groetjes ook van Wim.