The way to the end of the beautiful world.

1 februari 2015 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Een ochtend in QueenstownHeel vroeg deed ik de gordijnen open en zag een geweldig uitzicht vanuit het bed, de opkomende zon gaf een prachtige rode gloed in de wolken. Snel ons fototoestel gepakt om dit plaatje vast te leggen, wat ben ik trots op deze twee foto’s, zie het bij de foto’s van Queenstown.
Het was de dag van op naar Milford Sound een prachtig fjordengebied ten westen van Queenstown. Hemelsbreed nog geen 100 km, echter door alle bergen is de reis veel verder namelijk zo’n 310 km. En het werd een dag om niet te vergeten.

’s Morgens hebben Henk en Roel de Toyota Carolla opgehaald. We konden dus op weg, om half 10 waren we op pad. De reis ging voorspoedig, de kilometers vlogen over de teller. Onderweg eerst heerlijk ontbeten in een klein plaatsje Kingston op de route, daarna weer verder door een weer zeer mooi gebied. Het begon alleen steeds harder te regenen en dat terwijl we nog niet eens in het regengebied waren aangekomen, dat zal nog wat worden. De bergen waren steeds vaker in de mist opgetrokken en er kwamen steeds meer watervallen met veel geweld naar beneden. Wat een geweld heeft water. Halverwege de reis boodschappen gedaan in Te Anau en gewisseld van bestuurder. Vol goede moed gingen we verder, de wegen werden smaller en het ging steeds harder regenen, het werd uitkijken geblazen, maar de tijd liep lekker door, we waren goed op weg. Opeens verschijnt er een tunnel voor je, een tunnel van 1 baan, dus eerst de ene kant en dan 7 minuten later de andere kant. Op deze plaats kwamen enorme waterpartijen naar beneden, met volledige regenkleding aan hebben we buiten de auto naar dit geweld gekeken, geweldig, wat een uitzicht en zelfs bergtoppen met veel sneeuw er nog op.

We mochten toen eindelijk de tunnel door, maar na zo’n 15 minuten stond het verkeer helemaal stil, een honderd meter verder op was een heel zwaar ongeluk gebeurd, naar ik aanneem een frontale botsing. Wij hebben twee uur stilgestaan, helikopter, brandweer met meerdere auto’s en ziekenwagen kwamen redelijk snel op gang. Wij zijn maar in de auto blijven zitten, want het kwam ook nog eens met bakken naar beneden. Na twee uur hadden ze het dak van de auto gezaagd en de mevrouw per ambulance en wellicht helikopter afgevoerd naar het ziekenhuis. Dit kregen we te horen van een brandweerman, die de wachtenden probeerden in te lichten. Toen na 35 km waren we op de plaats van bestemming: Milford Sound. Wat een geweldig gebied, ons appartement bezocht en toen naar de plaatselijke kroeg om een hapje te eten. Er is maar 1 kroeg dus de keuze is niet zo moeilijk. Na het eten terug naar het appartement, we zijn erg moe, ook van de zeer vermoeiende reis.

Vroeg naar bed, want morgen vertrekken we per boot het water op naar het einde van de wereld. Iedereen die hier geweest is, is enorm onder de indruk gekomen van dit geweldige gebied. Ik hoop dat wij het jullie morgen kunnen laten zien. Na de boottocht gaan we direct terug naar Queenstown, hopelijk nu geen tocht van 5 uur.
Of we de verslagen en foto’s vandaag en morgen op internet krijgen is maar de vraag, onze telefoon geeft geen enkel signaal, hier zijn geen zendmasten!

1. Marga Doncker:
    Wow, wat een verhaal
    De foto's zijn weer heel mooi
    Stort jullie maar in het avontuur, wij lezen wel mee
    groetjes Hennie en Marga
  2. Teus:
    1 februari 2015
    zo te lezen en te zien is het een geweldige reis. Kan me Milford Sound ook nog goed herinneren. Wij hadden de bus genomen vanuit Te Anau en daarna met de boot over de fjord naar het zeegat vv. De bus is al bijzonder omdat die schuin oploopt en ook de stoelen schuin naar het raam zijn gekeerd. Zo kun je onderweg alles heel goed zien. Is spectaculaire tocht. Ook wij hebben gewacht in de sneeuw voor de tunnel. Wel is het gebied een van meest regenachtige gebieden op aarde. Wij hadden gelukkig prima weer met alleen in de fjord wat miezer. Veel plezier op de verdere tocht. Geniet er van.

Teus
  3. Joan:
    1 februari 2015
    Wat een hoop ervaringen. Fantastisch dat jullie veel schrijven en foto's met ons delen. Zo leven we allemaal mee. Liefs en morgen weer verder genieten, Joan
  4. Sasja:
    3 februari 2015